Menu

Vier weken zonder snoep en suiker, help!

REVIEW: Caro (40, veelvraat en eeuwig lijnend) deed mee aan de Jip & Jij challenge van de Foodsisters en viel 3 kilo af. Jip en Jij staat voor gezond en lekker eten met weinig suiker en koolhydraten.

‘Wat is dit??!’ dacht ik, toen er een enorme doos bij de post zat met daarin vier kleine dozen vol tasjes. ‘Moet ik dit allemaal op gaan eten de aankomende vier weken??’ In iedere doos bleek voor een week aan eten te zitten waar ik dan zelf nog even groenten en vlees bij moest doen.  Eerst maar eens even de handleiding lezen van dit project…

healthbox

M’n belangrijkste eerste ontdekking: ik mag koekjes!!! En geen smerige naar banaan smakende nepkoekjes maar lekkere chocolade chip koekies. Suikerarm. En ook nog twee op een dag, als tussendoortje. Klinkt al goed. En de rest van de menu’s, waar je zelf wat mee kunt variëren, klinken ook prima te doen!

De eerste twee dagen van de week zijn skinny dagen, daarna koolhydraatarme dagen en op zondag mag je smokkelen.  Ik ben vooral blij met de muesli ‘s ochtends, de zelfgemaakte pizza vind ik veel werk, maar dat vind ik al snel. Het resultaat ziet er wel mooi uit. Dat dan weer wel.

10547074_881014575261997_640968807_n

Op dag twee haal ik de bereiding van de 0 % koolhydraten rijst (2 minuten koken) door elkaar met een andere rijst  (20 minuten koken). Dat levert een flink kauw proces op. Gelukkig is er een besloten Facebook groep waar ik lees dat er nog meer deze beginnersfout hebben gemaakt en de rijst ‘wat taai’ vinden.

Het is goed vol te houden en het lijkt meer op ‘gewoon eten’ dan op ‘dieten’. Omdat je geen honger hebt en omdat je lekkere dingen eet. En het is handig dat je je kinderen gewoon ongeveer hetzelfde kunt laten eten. Zij eten dan gewone spaghetti en jij de Jip & Jij variant maar beiden met hetzelfde sausje.

Het openmaken van de tasjes blijft het leukst: wat mag ik morgen eten?

M’n favorieten zijn al snel de notenmix en de suikerarme koekjes. In de derde week vlieg ik even uit de bocht als ik na een fles wijn (nee dat zit niet in het programma…) alle koekjes en nootjes van week 4 in een keer opeet.

Foto 30-03-15 16 36 16 Foto 30-03-15 16 36 09

Na vier weken heb ik echt het idee dat ik meer energie heb. Maar ik moet eerlijk toegeven dat als er ergens staat dat je meer energie krijgt, dan heb ik dat ook altijd direct. Een echt objectief voordeel is dat m’n weegschaal -3 zegt. Voor iemand die verslaafd is aan suiker en zakken M&M’s leegeet, had het volhouden van deze challenge een stuk lastiger moeten zijn. En dat was het echt niet. Ik raad deze challenge andere suikerverslaafden dan ook van harte aan!

logo kopie

Deel dit via:

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie