Menu

Voor op je bucketlist: cruisen met La Cruz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 22 februari werd een van de meest geavanceerde cruiseschepen ter wereld, de Costa Smeralda, gedoopt. De doper van dit juweeltje was niemand minder dan Penelope Cruz en onze razende reporter Patricia Snel is sindsdien besties met de actrice. 

 Never a dull moment

A supposedly fun thing […] Aan dat boek van de Amerikaanse schrijver David Foster Wallace moest ik een dag na aankomst denken. We lagen in de haven van Savona, klaar om het schip te ontdekken. Maar het was andersom. Het schip ontdekte mij. Overal, behalve in mijn balkonhut met uitzicht over de haven en de zee, werd ik opgeslokt door de hoeveelheid mensen (er kunnen 6500 passagiers op), muziek, restaurants, themabars, kids- en babyclubs, zwemparadijzen, bioscoopzalen, sportsclubs, spa’s, boetieks en entertainment over een lengte van 337 meter. Als echte wine-upper loop ik altijd op hakken en na een halve dag had ik al spijt dat ik geen bergschoenen had meegenomen. Maar behalve dat elegantie gaat voor alles, is het goed voor de lijn. Zet dus je stappenteller aan. Ik dook even mijn goed geisoleerde hut in om bij te komen van alle indrukken en te genieten van de stilte.

Doopceremonie met Commandante Penelope Cruz

Ik smeedde een plan. Normaal heb ik die niet. Ik wilde een selfie met La Cruz. De doopceremonie van de Godmother zou na de persconferentie plaatsvinden in het hart van de Costa Smeralda; op deck 6 van het Colosseo. Het schip was voor deze gelegenheid niet toegankelijk voor toeristen, maar zij konden alles volgen op bioscoopschermen elders op het schip. Een van mijn reisgenoten, Kiki Duren, en ik gingen vroegtijdig vooraan het podium zitten om geen (foto)moment te missen van onze favoriete actrice. Dienbladen vol champagne van wijnhuis Ferrari hielpen ons de tijd te doden. En toen was het moment daar. Kapitein Paulo Benini betrad het podium met Penelope Cruz aan zijn arm.  

Selfie met La Cruz

Nadat de fles bubbels tegen het schip uiteen was gespat en de priester zijn zegen had gegeven, liepen Kiki en ik voortijdig naar de plek waar La Cruz vandaan was gekomen voor de selfie: de rode loper begrensd met glimmende palen en sjieke touwen. We stapten eroverheen. En toen ze langskwam deden wij alsof we bij haar gevolg hoorden en dat het de normaalste zaak van de wereld was om achter La Cruz aan te lopen. En toen gebeurde het. Mijn Italiaanse hak brak in dat hoogpolige tapijt en ik kromp aan een kant tien centimeter. Ik hinkelde voort, maar dat viel op, helaas. Consternatie. Schreeuwende Italianen. Paniek. Boze mannen met oortjes. We maakten ons heel snel uit de voeten. Nou ja, snel … Nog geen tiende knoop. Ok, dacht ik, als ik dan geen selfie met Commandante La Cruz kan krijgen voor dat geld, dan maar focussen op de kapitein. Beter een halve hak, dan ten hele gearresteerd.

 

 

 

Sustainable cruisen en wine-uppen

We weten allemaal hoe vervuilend cruiseschepen zijn. Maar de Smeralda is anders. Vijf jaar is erover gedaan om dit schip te bouwen. Het doel: travelling smart. Het is een van de eerste schepen op vloeibaar aardgas (ruim 90%). A giant leap for mankind. De Costa Smeralda voorziet zichzelf in haar dagelijkse behoefte aan water (ontzilt zeewater), er wordt gewerkt met ledverlichting en een intelligent energie systeem maakt gebruik van de warmte van de motoren en generatoren. Alleen om de motor te starten wordt er motorolie gebruikt. Plastic wordt grotendeels geweerd in de restaurants en al het overtollige eten wordt gecomposteerd of gaat naar voedselbanken. Aluminium en plastic wordt gesorteerd en gerecycled. Voor alle ‘wine-up’ flessen geldt hetzelfde. Zorgeloos drinken, daar houden we van.

Waar blijft mijn drol?

Na het boek van David Foster Wallace, was dit de tweede gedachte die in mij op kwam en ik kreeg het voor elkaar om een afspraak te maken met Fabio Scaringella, de environmental officer op de Costa. Hij moest erom lachen en nam mij mee in de catacomben van de Costa. Een beetje Downton Abbey-achtig: Onderdeks en bovendeks. Druk heen en weer geren van medewerkers en sauna temperaturen. Het is simpel wat er met je drol gebeurt. Onze excrementen ondergaan een driestappen-plan. Net als het douche-en afwaswater. Dit ‘black water‘ wordt opgevangen in tanks en dan eerst gefilterd. Stap twee zijn de chemicalien (natriumhypochloriet voor de scheikundigen onder ons) en de uv-treatment om het ‘grey water’ af te breken en te ontdoen van bacterien en virussen. En stap drie is zand. Dit absorbeert de chemicalien. En vervolgens wordt ‘je drol’  die geen drol meer is, midden op zee geloosd. Na dit gesprek zoek ik weer de Ferrari bar op voor een bel mousserende wijn en vraag me af of ik nog wil snorkelen in de Middellandse zee.

Aye, aye, kapitein. Land in zicht!

Van Savona voer het schip naar Marseille en in de haven klonk Voyage, voyage van Desireless. Mocht je namelijk niet door hebben waar je bent, dan helpt de muziek je orienteren. Overal is over nagedacht.

Zo leuk als cruisen is, zo fijn is het ook om even aan wal te mogen zijn en rond te slenteren door de stadse straten en te wijnen en lunchen op zonnige terrassen. Zo ook in Barcelona, onze eindbestemming. Over het hele schip klonk ‘Viva la Espagna.’ Parc Quell en Casa Battlo stond op ons eigen programma voordat we terug zouden vliegen naar Amsterdam. Het cruisen was een onvergetelijke en zeer afwisselende ervaring. Dus cruisen met Costa Smeralda? Ik zeg: ja, maar alleen omdat het zo sustainable mogelijk wordt gedaan.

Ad fundum, ad hik.

WEETJES:

Quanta Costa? Dat cruisen? 7 nachten/8 dagen binnenhut vanaf 396,00 euro per persoon, 617,00 buitenhut, de balkonhut 799,00 en de suite 3468,00 euro excl drank en andere luxe, inclusief de buffetten die de hele dag door te bezoeken zijn.

Costa card; Alles gaat op een pas. Die laad je op met je creditcard en met die Costa pas betaal je. Verraderlijk, want voor je het weet ben je failliet. Een fles wijn is vanaf 22 euro. Prijzen zijn lager dan op het vaste land. Dus check goed de sites met aanvullende kosten, en zet je roaming uit als je op zee bent, want buiten de territoriale wateren gaat alles via de satelliet en dat kost een godsvermogen.

Gastronomie Dagelijks worden in de restaurants meer dan 500 recepten geserveerd. Er zijn maar liefst elf restaurants. Je kunt van de eenvoudige pizzeria (waar je je eigen pizza’s kunt samenstellen en leuk voor kids) naar het smaaklaboratorium LAB onderleiding van chefkoks je eigen menu samenstellen. Naast het uitleven van je creativiteit en nieuwe kooktechnieken en tips word je geleerd verspilling van voedsel te beperken. En als je exquise wilt dineren kan dat in resautrant Bellavista of Panorama, dat gerund wordt door een Michelin-kok, Bruno Barbieri. Kortom, voor elk wat wils op de Costa Smeralda.

Illy Cafe Het kloppende hart van het schip voor coffee-addicts. Rustig wakker worden met een vers croissantje en een espresso of cappuccino.

Costa Design Museum Museum CoDe is het enige varende museum ter wereld. De 400m2 laat het beste zien op het gebied van Italiaanse mode, design, transport en film.

Architectuur en design De Costa Smeralda is ontworpen door beroemde architecten, waaronder hotelontwerper Adam Tihany en Dordoni Architetti. Een feestelijke ode aan Italie en haar geschiedenis. Het design is terug te vinden in alle ruimten, in meubels en verlichting.

Scheepstermen: Bakboord is links, stuurboord is rechts en een scheepsknoop is het aantal zeemijlen oftewel 1,852 kilometer per uur. De Costa Smeralda vaart 17 knopen.

Afvallen Eet wat je wilt en neem de trap in plaats van de lift.  Het scheelt kilo’s en je hoeft niet eindeloos te wachten. Doe het wel op je sportschoenen. Je loopt gemiddeld zo’n vijf kilometer op een dag in deze drijvende ‘smart city’.

Last but not least Naast alle vertier, kun je je laten masseren, manicuren of naar de kapper voordat je naar het gemaskeerde bal of de disco gaat. En als je single bent en je wilt flirten maar je vindt jouw tanden te geel, dan kun je ze voor 150,00 euro laten bleken.

Auteur: Patricia Snel

Lees ook: 20 x inspiratie voor je bucketlist

Deel dit via:

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie